Iittala - legenda finského a světového designu

Příběh finské ikony není zcela nepodobný jiným severským značkám, které si také právem vydobyly místo na výsluní. Co ji ale činí výjimečnou, je reputace specialisty ve sklářském odvětví založená na sto čtyřiceti letech naprosté oddanosti tomuto nesmrtelnému materiálu.

Iittala - legenda finského a světového designu

Iittala disponuje obrovským množstvím zkušeností, know-how a může se chlubit spolupracemi s takovými velikány designu jako jsou například manželé Aino a Alvar Aalto, Oiva Toikka, Kaj Franck, Tapio Wirkkala a nebo například Jasper Morrison. Ačkoliv Finsko geograficky podle nejpřísnější definice do Skandinávie nepatří, jeho jazyk, kultura a hodnoty nejsou nepodobné těm pocházejícím ze sousedních zemí. Iittala se tak přes své zeměpisné vyloučení a určitou rozdílnost stala synonymem pro elegantní a jednoduchou estetiku Skandinávského uměleckého směru.


Na fotografii: Manželé Aino a Alvar Aalto, Oiva Toikka

Cesta na vrchol však nebyla úplně snadná. Začátky věhlasné značky se datují až k roku 1881, kdy Švéd Peter Magnus Abrahamson zakládá ve finské vesnici Iittala malou sklárnu. Pravděpodobně netuší, že pokládá základy fenoménu, jehož jméno dodnes rezonuje se všemi, kteří se zabývají interiérovým designem. O sedm let později krachující podnik opouští a přenechává jej předsedovi správní rady, Andersu Anderssonovi. Nicméně až s příchodem sklářského specialisty Claës Norstedta, syna majoritního vlastníka akcií sklárny, zažívá Iittala svůj první boom.

S blížícím se koncem osmnáctého století už sklárna nestíhá nasytit poptávku, proto se přistavuje druhá pec. První světová válka pak pro podnik znamená velký útlum a znatelné oživení přichází až s Göranem Hongellem v roce 1932. Je to právě Hongell, který iniciuje užší spolupráci mezi návrháři a samotnými skláři. Téhož roku se architektka Aino Aalto postará o menší rozruch s minimalistickou kolekcí Bölgeblick (dnes kolekce Aino Aalto) a stává se tak nejstarší dodnes dostupnou položkou v portfoliu finské značky. Aino a její manžel Alvar s sebou přinášejí principy funkcionalismu a tím se postarají o tolik potřebný závan čerstvého vzduchu. Iittala díky tomu zažívá během třicátých a čtyřicátých let minulého století historický průlom.

Během Zlatého věku designu v padesátých a šedesátých letech zůstává Iittala na špičce díky finským legendám, jako byl Tapio Wirkkala a Timo Sarpaneva. V sedmdesátých letech pak dočasně sklárna zastavuje produkci barveného skla, ke kterému se záhy vrací v letech osmdesátých. Dnes archivy značky čítají něco okolo 200 různých barev.


Na fotografii: Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva

V roce 1986 se sláva historické sklárny obnoví díky padesátému výročí od představení věhlasné vázy Aalto. V novém miléniu se pak do portfolia dostávají úplně nové doplňky pro domov, které značce pomáhají etablovat se jako mezinárodní brand. Iittala navazuje spolupráce se známými designéry jako je Jasper Morrison nebo například Ronan & Erwan Bouroullecovi. Nyní se vydává cestou úplné udržitelnosti a jako jedna z prvních vyrábí produkty ze 100 % recyklovaného skla.

Skandinávská avantgarda a nejznámější váza světa

V roce 1926 manželé přichází s návrhem dnes legendární vázy Aalto, která se vryla do paměti také pod názvem Savoy. Byla navržena právě pro stejnojmenný luxusní hotel v Helsinkách, který se veřejnosti otevřel v roce 1937. Váza si svou inspiraci odnesla z vln na tisících jezer ve Finsku (přeloženo z finštiny znamená aalto "vlna"). Jednoduché, ale elegantní tvary ikonické vázy jí zajistily obrovskou popularitu, která takřka v nezměněné podobě trvá do současnosti. Váza se dodnes vyrábí ručně v prostorách historické sklárny a je k dostání v mnoha barvách i velikostech. Původní návrh však počítal s výškou 14 centimetrů.
 


Na fotografii: Váza Aalto Clear 16 cm, Váza Aalto Clear 22 cm


 

Na videu: Ruční výroba váz Aalto

Kolekce od klasiky až k modernímu

Iittala ve své továrně propojuje vizionáře s mistry řemeslníky a vytváří tak ideální prostředí pro uměleckou tvorbu a inovativní produkci. Ať už se jedná o stolní nádobí, dekorace, úložné prostory či umělecké sklo, každá kolekce, která opustí brány sklárny, v sobě snoubí funkčnost, mnohostrannost, odolnost a v neposlední řade nadčasovost.

Aino Aalto

Aino Aalto se věnovala hlavně fukcionalisticky pojatým potřebám pro současné domácnosti. Její přístup k designu byl silně zakořeněn hlavně v architektonickém stylu Modernismu, který klade důraz zejména na poctivé materiály a cenově dostupnou masovou produkci. Snad její nejznámější prací pro značku Iittala je kolekce mačkaného skla vycházející z pohybu vodní hladiny. Design sklenic se skládá z minimalistických kruhů, které se objeví na hladině, jakmile do ní spadne oblázek. Návrh byl poprvé předveden v roce 1932 v rámci soutěže pořádané sklárnou Karhula - Iittala, kde s kolekcí Bölgeblick Aino Aalto vyhrála druhé místo. Důkazem její nadčasovosti je fakt, že sklenice jsou stále oblíbené i o téměř devadesát let po jejich představení.


Na fotografii: Kolekce sklenic Aino Aalto

Ultima Thule

Všestranný návrhář a sochař Tapio Wirkkala je mnohdy považován za průkopníka moderního průmyslového umění a svou inspiraci hledal téměř výhradně ve svém rodném Finsku. Kolekce Ultima Thule vznikla z pohledu na tající ledovce severského Laponska. Dnes je snad nejznámějším počinem tohoto génia, o kterém lze říci, že byl rozhodně oddaný procesu navrhování a výroby. Wirkkala strávil stovky hodin se zručnými skláři a svou neúnavnou prací definoval novou techniku ručně foukaného skla.


Na fotografii: Kolekce Ultima Thule od Tapia Wirkkaly

Na videu: Představení kolekce Ultima Thule

Sarpaneva

Legendární finský designér Timo Sarpaneva v roce 1960 navrhl litinový hrnec, který příhodně nese jeho jméno. Sarpaneva nemusel pro svou inspiraci chodit příliš daleko. Čerpal totiž z povolání svého dědečka, který se živil jako kovář. Použité materiály navazují na tradice finského folklóru a nechávají ožít pradávné tradice vaření na otevřeném ohni uprostřed lesů divokého Finska.


Na fotografii: Litinový hrnec s dřevěnou úchytkou Sarpaneva

Kastehelmi

Kastehelmi v překladu znamená kapka rosy a přesně ta se ve své změněné podobě objevuje na skleněném nádobí této kolekce. Původní design z roku 1964, za kterým stojí legendární Oiva Toikka, se dočkal znovuuvedení na trh v roce 2010. Unikátní design malých skleněných korálků byl původně záměrem zakrýt stopy po spárování, které na skle zůstávaly z procesu výroby. Jemné kapičky tak nejenže mají svou praktickou funkci, zároveň povýší vizuální dojem z každého skleněného předmětu na umělecký zážitek. Během své úspěšné kariéry se Toikka rozhodně nebál odchýlit se od přísného funkcionalismu, který definoval severský design a často se nechal ovlivnit sytými barvami, uměleckou tvorbou a přírodou.


Na fotografii: Skleněné svícny Kastehelmi

Taika

Taika kombinuje hravé umění ilustrátora Klause Haapaniemiho a praktický design řady Aika návrháře Heikki Orvoly. Výsledkem je pohádková kolekce, která podnítí představivost i chuť si jen tak u stolu začít vyprávět magické příběhy. Barvené a hravé postavičky tak do každodenního života přinášejí kouzlo a pohádkovou mystiku, která vznikla kombinací finského folklóru, slovanské živosti a japonské techniky dřevotisku. Nejnovějším přírůstkem kolekce je série Siimes, která ožívá jarními motivy a s každým kouskem vypráví příběhy ze života ježků, jelínků a jiné zvěře.


Na fotografii: Kolekce porcelánového nádobí Taika


Na fotografii: Kolekce porcelánového nádobí Siimes

Nappula

Kolekce Nappula interpretuje klasické tvary tak, jak je ve svých návrzích zhmotnili mistři designu Kaj Franck a Oiva Toikka. Matti Klenell, švédský současný návrhář, tak vytvořil rozpustilé siluety, které v sobě spojují severskou eleganci a minimalismus. Inspirací mu byl zvláštně tvarovaný stůl s robustní nohou, který Klenell spatřil v muzeu skla Nuutajärvi. Díky jeho lásce k vintage a současnému designu zároveň tak mohla vzniknout neopakovatelná kolekce, která je dnes vnímána jako neodmyslitelná součást severské klasiky.


Na fotografii: Svícny Nappula

Fascinující historie finské značky i její současné počiny rozhodně nepřestávají bavit a tak v duchu její filozofie udržitelnosti Iittala skýtá universum nadčasové estetiky a designu, který bude přinášet radost po dlouhé generace.  
 

Více inspirace v nabídce Elarte:


 

Galerie



 

Naposledy přidané

Nahoru